Alla inlägg den 6 april 2010

Av Peter - 6 april 2010 20:05

En sak jag har lärt mig under alla år, inom förhållanden, såväl kompis som kärleks, eller på arbetet, umgängeskretsar i övrigt, är att folk reagerar och aggerar väldigt olika i olika situationer.


Vissa som blir beskyllda/anklagade för saker och ting, blir rosenrasande, gapar, skriker och försvarar sig, ända ut i fingerspetsarna. Vissa som är skyldiga till det dem blivit beskyllda för, pratar och babblar så mycket dem bara kan, för att bedyra sin oskuld. Andra gör precis tvärtom..... Dem TIGER ihjäl det hela, eller försöker iaf tiga ihjäl problemet, precis som att det inte är ett problem om man inte pratar om det. Vet inte vilket av det som är bäst, det är väl upp till var och en, vilket som känns bäst just för dem.

Men vissa har man lärt känna så bra under årens lopp att man nästan kan läsa dem på en gång, bara genom att iakta hur mycket dem pratar om en sak eller inte.


Rätt intressant det där måste jag nog säga. Vissa personer vill verkligen bedyra sin oskuld inför allt och alla, medans andra tiger om det och försöker "gömma/glömma" problemet.


Själv är jag nog en blandning, för jag är absolut inte felfri i detta ämne jag heller.


Jag skulle nog 1) Tiga om det, om personen som anklagar mig för något, är en för mig obetydande person, en person som jag inte orkar/ vill lägga någon som helst energi på. 2) Bedyra min oskuld, om det är mot en person jag verkligen bryr mig om. 3) Prata med personen i fråga om problemet, och är jag då "skyldig" i sak, skulle jag på bästa möjliga sätt försöka förklara mig, varför jag sagt eller gjort på ett visst sätt.4) Verkligen bli fly förbannad/arg, om anklagelserna är HELT utan grund, och det kommer från folk i min närhet, som jag verkligen gillar/bryr mig om.


Hmmm..... Blev kanske ett något udda inlägg detta, men det slog mig idag helt plötsligt hur olika vi människor är, hur olika vi aggerar i situationer, hur vi tacklar problemen. Själv är jag förmodligen lika lättläst för dem som står mig nära, som vissa av dem är lika lättlästa för mig.....

...Men kanske är det ändå bra att det är så??? Att man inte KAN lura sig själv eller andra hur lätt som helst??? Jag FÖRSÖKER alltid vara så ärlig och uppriktig jag bara kan, ibland är det absolut inte det bästa, man kan lätt såra folk, trampa på ömma tår o.s.v, men jag tror att i längden tjänar man nog på det ändå, men vissa saker ska man nog försöka ligga lite lågt med, OM man tror att det kan såra/påverka en medmänniska negativt.


Tala är silver, tiga är......................

Tidigare månad - Senare månad
Skapa flashcards