Alla inlägg den 28 oktober 2009

Av Peter - 28 oktober 2009 08:52

I Sverige har vi sedan lång tid tillbaka något som kallas för yttrandefrihet, vilket innebär att alla i befolkningen får säga, tycka, skriva vad de vill. MEN man kan numera bli anklagad för något som heter HETS MOT FOLKGRUPP,

om man t.ex skriver nedvärderande om andra religioner, hudfärger eller kulturer. Detta sker dock ytterst sällan, och då bara om man skriver för en officiell tidning eller tidsskrift, där målgruppen är vanligt folk, som då har full tillgång till det.

Om man däremot, som jag, bara skriver om saker och ting på sin blogg, tror jag inte det kan klassas som hets mot folkgrupp, oavsett vad jag eller någon annan skriver. Jag är inte heller av den uppfattningen att speciellt många läser min blogg, utan det är mest mina "nära o kära" och "närmast sörjande", och alla dessa vet att jag är frispråkig, ärlig, prestigelös i mina uttalanden. Mitt allra första inlägg här på bloggen, gjorde jag det helt klart för alla att om man är känslig, lättsårad, eller totalt saknar humor, så bör man hålla sig härifrån, för DEN´s eget bästa.


Nu är det tyvärr inte alla som tagit det så, man "tolkar" saker på sitt egna sätt, anser att allt som skrivs handlar om just DEM, eller att mina tankar och känslor, endast är riktade mot just dem!!! Inget kunde dock vara mer fel, jag skriver till 95% om saker och personer i allmänhet. Sen finns det alltid möjlighet på alla bloggar JAG känner till, att skriva en kommentar, som då den skrivande bloggaren direkt får ta del av. JAG skulle aldrig be någon, om att säga till en anna bloggare, om att INTE skriva ditt eller datt. OM jag skulle reagera på något en annan skriver på sin blogg, så skulle jag a) skriva en kommentar om det på dennes blogg, eller b) strunta i att gå in då på nämnda blogg.


Finns folk som säger att man inte får använda ord som hatar o.s.v om man inte har städat framför sin egna dörr först, men grejen är att jag aldrig använt ord som hatar om människor, däremot om vissa HANDLINGAR, DET tycker jag är en viss skillnad!! Har alldeles nyligen blivit beskylld av en person att jag skulle hata en person, precis lika mycket som denna person hatar en annan, men inte heller det kunde vara mer fel!! Jag känner INGET för denna person, skiter fullständigt i den, bryr mig inte ett dugg, personen i fråga är som rökig luft, den finns där, men jag behöver inte utsätta mig för den. JAG kan inte påstå att  DENNA person svikit eller sårat MIG något nämnvärt, jag har aldrig haft en sådan relation till den personen, däremot kan jag HATA det personen gjort mot SINA nära och kära.


Att ljuga för sin livspartner, ett 50-tal av sina vänner och släkt, på ett sådant sätt är för mig OBEGRIPLIGT!!!!

Men just MIG har personen inte svikit ens en 1000 del så mycket som en för mig mycket mer närstående person!! DEN personen har jag blivit lurad, sviken av, blivit spottad på, och det är DEN personen jag har störst agg gentemot i allt detta. Men det är också den personen jag valt att ställa mot väggen, diskutera med, lösa problemen, och välja att gå vidare. Det är MITT val, och det ända jag kan påverka.


Jag väljer nu att inte vidare kommentera detta, då vi redan lagt allt detta bakom oss, gått vidare, byggt nytt, byggt bättre, och njuter av det. Vad andra väljer är helt upp till dem, och inget jag/vi kommer lägga oss i.


Avslutar med att jag hoppas alla mina nära och kära får leva gott och vara lyckliga!!!


Kram

Tidigare månad - Senare månad
Ovido - Quiz & Flashcards